Kapcsolat

Telefon: (06-1) 236-1105

Fax: (06-1) 236-1101

Email: info­@­emb.hu

További címek...

EMB Radio
Az EMB Rádióban részleteket hallgathat meg a kiadványainkban megjelent zenékből. Ha valamelyik felkelti a figyelmét, kattintson a futó feliratra, hogy további információkhoz jusson a műről.
Hírlevél

Értesüljön új kiadványainkról, ajánlatainkról email-ben!

Jeney Zoltán

Az 1970-es és 80-as években kibontakozó magyar experimentális művészeti mozgalom egyik vezéregyénisége. Fiatalkori kompozícióiban gyakoriak a forma-, dallam-, ritmus- vagy hangrendszerképző elemekként alkalmazott zenén kívüli alapanyagok, pl. szöveg-idézetek, sakk-játszmák lépései, solitaire-játék mozgásai, telex-szövegek ritmusai és más rendszerek. Az 1980-as évektől újra alkalmazni kezdte az ellenpont barokk és barokk előtti korszakokra hivatkozó módjait, s emellett zenéjében megjelent egy archaikus hangütés, melynek deklamációja és dallamképzése egyrészt a gregorián, másrészt a magyar népzene hagyományaiból táplálkozik. Bár technikai értelemben minden alkotása a korábbi évtizedekben kialakított alapelvek továbbvitele és összegzése, művészetében ma már nyíltan érvényesül az érzelmi felszabadultság és érzéki közvetlenség is, mely fiatalkori műveiben szándékoltan el volt bújtatva a szigorú konstrukciók mögé.
 
Életrajz címszavakban Művei katalógusunkban (válogatás)

1943-ban született Szolnokon, jelenleg Budapesten él.

1961 –1968 Zeneszerzés tanulmányok a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen Farkas Ferencnél, majd posztgraduális tanulmányok a római Santa Cecilia Accademián Goffredo Petrassinál.

1968 A Soliloquium No.1 című fuvoladarab bemutatója az utrechti Gaudeamus Festiválon.

1970 Eötvös Péterrel, Kocsis Zoltánnal, Sáry Lászlóval, Simon Alberttel és Vidovszky Lászlóval közösen megalapítja a budapesti Új Zenei Stúdiót.

1984 Svédországi körút: 30 műve hangzik el kilenc hangversenyen, közülük öt ősbemutatóként.

1985 Szerzői est a New York-I Experimental Intermedia Foundation meghívására.
A Tizenkét dal előadása az amszterdami ISCM Fesztiválon.

1986-tól A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára. 1995-től a zeneszerzés tanszak vezetője.

1988 és 2006 Bartók-Pásztory díj

1993 A Széchényi Irodalmi és Művészeti Akadémia tagja.

1996-1999 Az ISCM alelnöke.

1998 A Pest-Buda-Óbuda egyesítésének 125. évfordulójára komponált Contrafactum (szopránszólóra és zenekarra) ősbemutatója.

2001 Kossuth-díj

2005 A Halotti szertartás budapesti ősbemutatója a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar előadásában, Kocsis Zoltán vezényletével

Alef – Hommage à Schönberg (1972) zenekarra (13’)

Endgame (1973) zongorára (8’)

Orpheus’ Garden (1974) nyolc szabadon választható hangszerre (18’)

Twelve songs e. e. cummings, William Blake, Friedrich Hölderlin, Tandori Dezső és Weöres Sándor verseire (1975-83) szopránszólóra, hegedűre és zongorára (29’)

Apollónhoz - kantáta Kallimakhosz himnuszára (1978) női- vagy vegyeskarra, angolkürtre, orgonára és 12 krotálra (27’)

El silencio Federico Garcia Lorca versére (1986) női hangra és vonóskvintettre (16’)

Halotti szertartás magyar siratóénekekre, latin, héber, orosz és görög liturgikus szövegekre és magyar költők verseire (1987-2005) énekes szólistákra, kettős vegyeskarra és zenekarra (175’)

Fantasia su una nota (1984) két szabadon választható összeállítású kamaraegyüttesre (29’)

Önidézetek (1991) klarinétre, hegedűre, csellóra, marimbára és zongorára (10’)

Contrafactum János Pilinszky versére (1998) szoprán szólóra és zenekarra (25’)

& silence everywhere (2001) kamaraegyüttesre (afl, ca, cl., hn., tpt., vln., vla., vc., db) (12’)

 
 
Kottaajánló
Énekes kamarazene
Énekes kamarazene
Zongora
Ének és zongora
Fuvola
Kórus - Egyneműkar és kíséret
Kamarazene vegyes együttesre
Vonószenekar