Hírlevél

Értesüljön új kiadványainkról, ajánlatainkról email-ben!

Kapcsolat

Telefon: (06-1) 236-1105

Fax: (06-1) 236-1101

Email: info­@­emb.hu

További címek...

EMB Radio

Szerzők, művek, események

Vajda János Requiemjének ősbemutatója május 10-én Debrecenben

2014. május 10.

Vokális zenéjével Vajda János (1949) jelentős elismerést vívott ki magának. A Mario és a varázsló, illetve a Leonce és Lena vezető helyet biztosít számára az utóbbi évtizedek magyar operakomponistái között. Latin nyelvű egyházi kompozíciói azonban ugyanolyan jelentékenyek; eddigi legkiemelkedőibb művei közé tartozik a Magnificat, a Pater noster és a Missa in H.

Vegyeskarra és orgonára komponált Requiemje 2012-ben keletkezett, ajánlása a bemutatón éneklő debreceni Canticum Novum Kamarakórusnak és karnagyuknak Török Ágnesnek szól. A nyolctételes darab különlegessége, hogy Mozarttal szemben – Fauré példáját követve – nem tartalmaz Offertoriumot; ezzel szemben a Lux Aeterna szakaszt Libera me és In Paradisum tétel követi. Faurétól eltérően Vajda megzenésítette viszont a drámai középkori verses Sequentiát, a Dies iraet. Ilyen eltéréseket a liturgia rugalmassága lehetővé tesz.

A mű hangterjedelmi és énektechnikai téren nem támaszt rendkívüli követelményeket; az intonáció tekintetében azonban hivatásos vagy legalábbis magas színvonalú amatőr kórus adottságaival számol. A zeneszerző egyébként nem csupán liturgiai szempontból rugalmas: az orgonajátékos a hangszer és a helyszín adottságaira való tekintettel módosíthat a kottában javasolt regisztráción; a szólószakaszok pedig ad libitum jellegűek abban az értelemben, hogy énekelhetik őket a kórus arra alkalmas tagjai, külső szólisták, vagy ilyenek hiányában a teljes szólam is.

Ami azonban a legfontosabb: a darab drámaisága és festőisége, a szöveg finomságainak kifejezésére fordított zeneszerzői figyelem, illetve a kivételes dallami invenció rendkívüli expresszivitást kölcsönöz a műnek. A zenei szövetek, hangzások, karakterek változatossága, a mű kiegyensúlyozott és mégis kontrasztokban gazdag felépítése, harmóniáinak érzékenysége pedig már első alkalommal nagy hatást gyakorol a hallgatóra.
(Malina János)

Nemzetközi zongoraverseny gyerekeknek Erdélyben

2014. április 23.
Kurtág György szülővárosában, Lugoson immár második alkalommal rendezik meg a Nemzetközi "Clara Peia" zongoraversenyt  5-13 éves gyerekek számára. A legjobb kortárzenei előadásért járó "Kurtág György különdíjat" - Játékok nyolc kötetét és lemezfelvételét -   Editio Musica Budapest és a Budapest Music Center közösen ajánlotta fel. 

Eötvös Péter új művének ősbemutatója május 6-án Portugáliában

2014. április 4.

A cimbalomra és kamaraegyüttesre írt da capo 2013-14 telén készült a portói Casa da Musica, a salzburgi Internationale Stiftung Mozarteum és a New World Symphony, America’s Orchestral Academy (Miami) felkérésére. A cimbalomszólót Lukács Miklós, magyar cimbalomművész játéka inspirálta.

Mint a darab alcíme (mit Fragmenten aus W. A. Mozarts Fragmenten, azaz: töredékekkel Mozart töredékeiből) jelzi, a kiinduló dallamok Mozart vázlatfüzeteiből származnak. Eötvös ezeket a dallamokat a hallgató számára is jól észrevehetően megmutatja, de azonnal továbbfűzi, átalakítja őket. Mozart témái feloldódnak a 18. században még ismeretlen összetételű kamaraegyüttesben, s a sok évszázadot átívelő zenei utazást különösen kalandossá teszi, hogy a szóló (melyet marimbán is el lehet játszani) olyan hangszeren szólal meg, melyeket a 18. században még nem használhattak.

A da capo bemutatójára a portói Casa da Musica nagytermében kerül sor. A szólót Lukács Miklós játssza, a Remix Együttest a zeneszerző vezényli. 

Bővebben a hangversenyről / Bővebben a műről

Dubrovay László Csellóversenyének ősbemutatója

2014. március 26.

A 2012-ben készült, Várdai István játéka inspirálta, az ajánlás is neki szól. A három tételes szerkezet és a tételek karakterei a klasszikus versenyművek mintáit követik, míg a tételek között átívelő tematikus kapcsolatok inkább a romantika idején keletkezett szimfonikus művek szerkesztési elveit tükrözik.  A bemutatóra március 29-én kerül sor a Zeneakadémia Nagytermében. A szólót Várdai István játssza, a Zuglói Filharmónia Zenekarát Vashegyi György vezényli. 

Bővebben itt olvashat a hangversenyről.

Horváth Balázs és Tihanyi László művei Bécsben és Poznanban

2014. március 19.

Az Ensemble arTrium (Steffi Mölle – fuvola, Odile Skarnes – brácsa, Aba-Nagy Zsuzsanna – hárfa) március 19-én a bécsi Alte Schmiede-ben szólaltatja meg Horvátha Balázs Szimmetria-Aszimmetria című művét.

A hangverseny teljes programja itt.

Március 22-én a Horváth Balázs Waiting for... és Tihanyi László Summer Music című művei először hangzanak el Lengyelországban a THReNSeMBle és Horváth Balázs előadásában a poznani 43. Poznańska wiosna muzyczna, Poznań Fesztiválon. Az együttes emellett Dargay Marcell, Tornyai Péter, Rafal Zapala és Pierre Boulez műveit játssza a hangversenyen. 

A fesztiválról és a hangversenyről több információ itt.

Hangverseny Eötvös Péter és Vidovszky László 70. születésnapja tiszteletére

2014. január 20.

Eötvös Péter január 2-án ünnepelte, Vidovszky László február 25-én ünnepli 70. születésnapját. 

A két zeneszerző pályája nemcsak tanulóéveik és pályakezdésük egybeesése miatt érintkezik több ponton, hanem a budapesti Új Zenei Stúdióban végzett közös munka, barátságuk és közös barátaik miatt is. 

Az március 30-i hangversenyén (Budapest Music Center) Eötvös Pétertől a fuvolára és kamaraegyüttesre készült Shadows (1996) Vidovszky Lászlótól a zongorára és vonósnégyesre komponált Reverb (2011) hangzik el. A műsorban emellett két olyan mű (Stockhausen: Schlagtrio és Messiaen: Un vitrail et des oiseaux) magyarországi bemutatójára is sor kerül, melyek szerzői fontos szerepet játszottak számukra pályájuk indulásakor. Az UMZE Együttest Rácz Zoltán vezényli.

Kurtág Troussova-dalciklusa tananyag lett

2014. január 20.
Az idei téli szemeszter során a Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart operatanszakának tananyaga Kurtág György Megboldogult R. V. Truszova üzenetei  című dalciklusa és Alexander von Zemlinsky Der Zwerg című kamaraoperája volt. A félév lezárásaként a két művet a Wilhelma Theater színpadán február 8 és 16 között öt nyilvános előadáson szólaltatják meg. Kurtág művében a főszereplő szólamát a mű három részének megfelelően szétosztva adják elő a hallgatók. A dalciklus köré szőtt színpadi történet a zenében és a versekben megszólaló szenvedélyt, hiábavaló vágyakozást és a reménytelenségét helyezi középpontjába. A hangszeres szólamokat a főiskola kamaraegyüttese játssza. 
Az előadásról itt olvashat részletesebben.

Szokolay Sándor halálára

2013. december 16.

A Zeneakadémia ArchívumábólÉletének 83. évében, 2013. december 8-án elhunyt Szokolay Sándor zeneszerző. Családtagjai, tanítványai és tisztelői  2013. december 21-én Sopronban vesznek tőle végső búcsút a soproni evangélikus templomban és a soproni evangélikus temetőben.

Szokolay Sándor 1931. március 30-án született Kunágotán. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán Szabó Ferenctől és Farkas Ferenctől tanult zeneszerzést 1950-57 között. Tanulmányaival párhuzamosan szolfézst tanított a Fővárosi Zeneiskola Szervezet keretében. 1955-től 1961-ig a Magyar Rádió zenei szerkesztőjeként dolgozott, ezt követően néhány évig független művészként dolgozott. 1966-tól 1994-es nyugdíjba vonulásáig a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerzés-, ellenpont- és prozódiatanára volt. 1977 és 1988 között a Magyar Televízió zenei lektori tisztét is betöltötte. Számos szervezetben vállalt aktív szerepet, köztük a Magyar Kodály Társaságban, a Magyar Zenei Kamarában, a Nemzeti Alapítványban és a Magyar Rádió Alapítványban.

A vokális és drámai művekben Szokolay gyorsan megtalálta sajátos területét. A tűz márciusa című oratóriumával (1957-58) látványos sikert aratott. Más műveiben a népi hagyományok iránti határozott affinitása mutatkozott meg. Ezekben a darabokban, noha nem távolodott el túlságosan a magyar nemzeti hangütéstől, egyes afrikai népek ösztönös kifejezésmódja és eksztatikus ritmusai is megjelentek, s így olyan személyes stílust hozott létre, amely bizonyos fokig Bartók, Stravinsky és Orff műveire emlékeztet. 
Mindez azonban csupán előkészületet jelentett számára egy nagyszabású operai vállalkozáshoz, a Lorca drámájára komponált Vérnászhoz (1962-64). Az opera később is megkülönböztetett szerepet töltött be Szokolay munkásságában. Az új színpadi műveket elválasztó időszakokban a hangszeres darabok mellett több oratórium és kórusmű is született műhelyében. A 80-as évektől kezdve stílusa átalakult: még szívesebben merített a népzenéből és a gregoriánból, visszatért a tonalitáshoz, zenéje dallamosabbá vált, miközben továbbra is gazdagon díszített vokális szólamokat komponált. Utolsó alkotókorszakában a kísérletezés helyét a koncentráció és az összegezés vette át. A 90-es évek végéig három szimfóniát is írt, s életművét ezáltal újabb műfajjal gazdagította.

Szokolay Sándor zenekari-, kórus- és kamaraműveinek jelentős része kiadónk gondozásában jelent meg, s művei fontos részét képezik pedagógiai kiadványainknak is.

Kurtág-hangverseny és ünnepélyes díjátadás Londonban

2013. december 7.

John Gilhooly, a Royal Philharmonic Sociaty elnöke zenetörténeti jelentőségű eseménynek nevezte Kurtág György és Kurtág Márta londoni hangversenyét, melyre december 1-jén került sor a Queen Elizabeth Hallban. A két részből álló műsorban elsőként Hiromi Kikuchi szólaltatta meg a szólóhegedűre komponált s neki dedikált nyolctételes Hipartitát, a szünet után pedig Kurtág Márta és Kurtág György játszott válogatást a Játékok szóló- és négykezes zongoradarabjaiból, valamint Kurtág Bach-átirataiból. E megszakítás nélkül játszott „megkomponált” műsorban nagy jelentőséget kaptak azok a művek, melyek eredetileg kollégáknak, barátoknak szánt tiszteletadásként, ajándékokként, hangokban megfogalmazott üzenetekként készültek. A Kurtág házaspár szordinált pianínón játszott, melynek hangját csak éppen annyira erősítették fel, hogy a zsúfolásig telt 900 személyes teremben mindenki átérezze a halk hangok intenzitását, s beléphessen abba a varázslatos világba, mely a két rendkívüli zenész játékának köszönhetően feltárult. Előadásukat – majd a ráadásként játszott négykezes Schumann-művet – álló ovációval ünnepelte a közönség.

Kurtág György ezután vette át a 200 éve alapított Royal Philharmonic Society aranymedálját, mellyel 143 éve – Beethoven születésének 100. évfordulója óta – a zenei világ legjelentősebb alkotóit és előadóművészeit ismerik el. A kortárs zene a társaság alapítása óta megkülönböztetett figyelmet kap, melynek köszönhetően számos jelentős mű (mint Beethoven 9. szimfóniája is) az RPS megrendelésére készült. A korábbi díjazottak között Brahms, Britten, Sibelius, Walton, Prokofjev, Rachmaninov, Richard Strauss, Stravinsky, Messiaen, Lutosławski és Ligeti György is megtalálható. Az aranymedállal nemcsak Kurtág zeneszerzői életművét, hanem előadóművészi és tanári tevékenységét is jutalmazták. A medál átvételekor Kurtág rövid köszönet után zenével válaszolt: Mártával Mozart G-dúr négykezes zongoravariációit (K.501) játszotta, s előadásukat a közönség a korábbiakhoz hasonló ünnepléssel fogadta. 

Kurtág mű a Berlini Filharmonikusok ünnepi hangversényén

2013. október 17.
Ötven évvel ezelőtt adták át a Hans Scharoun által tervezett Berlini Filharmónia egyedi formájú termeiről híres hangversenyközpontját. Az évfordulót olyan gála-hangversennyel ünneplik október 20-án, melynek műsorát a hangzó teret különleges módon kitöltő kompozíciókból állították össze. Giovanni Gabrieli, Beethoven, Vaughan Williams és Berlioz híres „térzenéi” valamint Wolfgang Rihm egy erre az alkalomra komponált művének ősbemutatója mellett Kurtág György  …quasi una fantasia … op. 27. no.1 című zongoraversenye is megszólal, melyben a zongoraszólamot kísérő kamaraegyüttes a terem különböző pontjain elhelyezve játszik. Az est szólistája Mitsuko Uchida, a Berlini Filharmonikusokat az együttes vezető karmestere Sir Simon Rattle vezényli.

Jeney Zoltán szerzői estjei Svédországban

2013. október 17.
Az idén 23 alkalommal megrendezett Boras-i Ny Musik Festival két hangversennyel köszönti a 70 éves Jeney Zoltánt. November 7-én a zeneszerző saját zongoradarabjait játssza (Endgame; Movements of the Eye; maunderin tongue in a pounderin jowl), november 10-én az e. e. cummings versei nyomán készült something-sorozatból a 25 vonóshangszerre komponált somethig round és a something like, valamint a something lost (for prepared piano), és a something found (piano, harmonium and chamber ensemble) szólal meg. Mindkét hangversenyre a város 13. századi Caroli templomában kerül sor.

Kocsár, Láng, Dubrovay, Jeney - Évfordulók és bemutatók - Korunk Zenéje 2013

2013. szeptember 16.

Az idén 39. alkalommal megrendezett budapesti Korunk Zenéje fesztivál programja lengyel és magyar zeneszerzők évfordulóit állítja középpontjába. A 100 éve született Witold Lutosławski és 90 éve született Ligeti György mellett az idén 80. születésnapját ünneplő Krzysztof Penderecki, Henryk Górecki, a 80 éves Kocsár Miklós és Láng István, a 70 éves Dubrovay László és Jeney Zoltán művei szólalnak meg, egy részük magyarországi bemutatóként, vagy ősbemutatóként. Ligeti György műveit (és neki ajánlott kompozíciókat) a Qaartsiluni Ensemble és a Rondino Kamarazenekar hangversenyén lehet meghallgatni, Kocsár Miklós régebbi és új kórusműveit az Angelica Leánykar adja elő, Láng István művei az EAR Együttes koncertjén hangzanak fel. Dubrovay Lászlót teljes zenekari esttel köszöntik, melyen a MÁV Szimfonikus zenekar a Tavaszi szimfóniát és a kiadónk gondozásában most megjelent Második hegedűversenyt mutatja be. Jeney Zoltán szerzői estjét szóló- és kamaraművekből állították össze, melyeket a zeneszerző a pályáját meghatározó fontos személyiségeknek és alkotótársaknak ajánlott. Ilyen a Tandori Dezső versei nyomán készült Herakleitosz-sorozat, a Meditazione sur un tema di Petrassi című zongoradarab, és a cimbalomra komponált Farewell to György Ligeti. A hangversenyen bemutatóként szólal meg a nemrégiben befejezett Agónia című dalciklus Petri György verseire.

Korunk Zenéje, 2013. október 1-13. A műsorokról bővebben

Hangversenyek a 100 éve született Dávid Gyula emlékére

2013. május 4.
Dávid Gyula, a Bartókot és Kodályt követő magyar zeneszerző nemzedék egyik legjelesebb képviselője 1913. május 6-án született. Sokoldalú és gazdag életműve – melynek jelentős része kiadónk gondozásában jelent meg – méltán aratott átütő sikereket a 2. világháború utáni évtizedekben, Brácsaversenye ma is gyakran elhangzik. Születésének centenáriuma alkalmat ad arra, hogy újra felfedezzük zenéjét, mely a halála óta eltelt 36 év alatt kevesebb figyelmet kapott. Május 2-án a Régi Zeneakadémián, 5-én a FUGA Építészeti Központban, 9-én az Óbudai Társaskörben szólalnak meg kamaraművei, 4-én Visegrádi Művelődési Házban kiállítással emlékeznek rá.
 

Zenetudományi konferencia a 70 éves Jeney Zoltán tiszteletére

2013. március 11.

Az MTA BTK Zenetudományi Intézet 21. Századi Magyar Zenei Archívuma és Kutatócsoportja konferenciát szervez Jeney Zoltán 70. születésnapja alkalmából 2013. március 14-én. Délelőtt 10 órától Kovács Sándor, Molnár Szabolcs, Dalos Anna, Szitha Tünde, Déri Balázs és Farkas Zoltán előadásai hangzanak el a komponista műveiről és az Új Zenei Stúdió történetéről. A konferenciát délután fél 3-tól Jeney Zoltán kamaraműveiből összeállított hangverseny zárja.

 

Meghívó és részletes program

Kurtág- és Ligeti-művek Kim Kashkashian Grammy-díjjal kitüntetett albumán

2013. február 15.
A legjobb komolyzenei hangszeres szóló kategóriában Grammy-díjat nyert Kim Kashkashian örmény-amerikai brácsaművész Music for Viola című albuma.
A díjazott albumon Ligetitől az 1991 és 1994 között Brácsa szólószonáta hallható, Kurtágtól pedig a szóló brácsára írt Jelek, játékok, üzenetek címmel megjelent kompozíciókból szólal meg egy reprezentatív válogatás. A CD műsorát 2011 májusában rögzítették.
Kim Kashkashian az elmúlt 20 évben nagyrészt a kortárs zenének, többek között Kurtág és Ligeti műveinek szentelte munkásságát.  Előadásában figyelemre méltóan bontja ki a kompozíciós szerkezet és a hangi árnyalatok egységét. Wolfgang Sandner szerint rendkívül egyéni látásmóddal interpretálja mindkét mester zenéjét, különösen azáltal, hogy felhívja a figyelmet Kurtág és barátja, Ligeti hangzásvilága közötti különös kapcsolatra. Kashkashian az expresszív és technikailag is nagy kihívást támasztó kíséret nélkül írott brácsaműveken keresztül – mint egy másik méltatója Josua Koshman írja – „egymás mellé helyezi Kurtág aforisztikus tömörségű és Ligeti bőbeszédűbb és játékosabb stílusát".
A Kurtág-művek az Editio Musica Budapest gondozásában jelentek meg.
 
 

Kurtág György Wihuri Sibelius-díja

2012. október 17.

Az finnországi Wihuri Alapítvány idén Kurtág Györgynek ítélte oda az 1953-ban létrehozott, elsőként Jean Sibeliusnak adományozott, s később róla elnevezett zeneszerzői díját. A kitüntetés nemzetközi rangját az elmúlt hat évtized során kitüntetettek névsora mutatja: Jean Sibelius, Paul Hindemith, Dmitrij Sosztakovics, Igor Stravinsky, Benjamin Britten, Erik Bergman, Usko Meriläinen, Einojuhani Rautavaara, Olivier Messiaen, Witold Lutoslawski, Joonas Kokkonen, Krzysztof Penderecki, Aulis Sallinen, Ligeti György, Magnus Lindberg, Per Nørgård, Kaija Saariaho.

Az alapítvány tudományos díját idén a bio-közgazdaság nemzetközi hírű finn kutatója Merja Pentttilä kapta.

A díjat ünnepélyes keretek között adták át 2012. október 9-én a Finlandia Teremben, ahol többek között Kurtág György Négy Akhmatova-költeménye is elhangzott a finn Avanti! Együttes, Anu Komsi előadásában, Olivier Cuendet vezényletével.
 

Kamaraopera Műhely zeneszerzőknek Sławomir Mrożek „Nyílt tengeren” című drámájából

2012. október 17.

Az Eötvös Péter Kortárszenei Alapítvány Kamaraopera workshopot szervez fiatal zeneszerzők számára 2013-ban Sławomir Mrożek „Nyílt tengeren” című egyfelvonásos abszurd drámájából olyan kamaraopera közös létrehozására, amely a modern kor meghatározó jelenségeit (az elidegenedés, a hatalommal való visszaélés, a konformitás és a szabadság határainak kérdését) egyetlen groteszk élethelyzetben sűríti össze, s amelyben a rész és az egész problematikája a forma és a technika lehetőségeiben is visszatükröződik.

2013 áprilisában a jelentkezők Eötvös Péter és Luca Francesconi által vezetett négynapos workshopon vesznek részt, melyben librettó, a dramaturgia és a kompozíciós technika speciális megoldási lehetőségeit tekintik át. A három énekesre és a hozzájuk társított négy hangszerre írandó kamaraopera egyes karaktereit más-más zeneszerző komponálja meg, az Almási-Tóth András által írt librettó módosítása nélkül, a workshopon történt egyeztetések és felosztások szerint. Megközelítőleg egy hónap áll majd rendelkezésre az önálló munkára és az asszisztens professzorral, Horváth Balázzsal való folyamatos konzultációt követően a kompozíciós vázlatok beküldésére. Májusban hat zeneszerzőt választanak ki, akik augusztus végéig véglegesítik szerzeményeiket.

A művet az Editio Musica Budapest adja ki, bemutatóját 2013. december 19-re tartják a Budapest Music Center új épületének koncerttermében,  Eötvös Péter irányításával Hsiao-Lin Liao vezényletével. A produkciót 2014-ben több európai városban, így pl. Párizsban, Milánóban, Brüsszelben és Rigában is bemutatják. A workshopot és az előadásokat az Art Mentor Foundation Luzerne és az Ulysses Network támogatja.
 

Kurtág Márta és Kurtág György négykezes hangversenye Párizsban

2012. október 5.
 
A Cité de la Musique Bach-Kurtág fesztiváljának kiemelkedő eseménye volt Kurtág Márta és Kurtág György hangversenye, melynek műsorán válogatás hangzott el a Játékok-sorozat régebbi és legújabb szóló- és négykezes darabjaiból, valamint Kurtág György Bach-átirataiból. A hangverseny videófelvétele megnézhető és meghallgatható a Cité de la Musique honlapján 2013. január 22-ig.
 

BACH/KURTÁG - GYÖRGY KURTÁG, LE JEU DE LA MUSIQUE - Hangversenyek, konferencia és mesterkurzus Párizsban

2012. szeptember 2.
Kurtág György műveiben a hagyomány nemcsak feldolgozott vagy beépített tapasztalat, hanem sokkal több annál: állandó és gyakran a címekben is vállalt inspiráció, mely saját hangjával és egyéniségével együtt avatta zenéjét mára a kortárs zene klasszikusává.
Szeptember 19 és 26 között a párizsi Cité de la Musique egy héten keresztül hang-versenyekkel, zenetudományi előadások-kal ad betekintést mindenekelőtt  Kurtág és Bach zenéje közötti kapcsolatokba, de e portré mögött a háttérben megjelenik Schumann, Webern és Bartók arca is. Az Ensemble Intercontemporain, a Keller Vonósnégyes, a Wiener Klaviertrio és Pierre-Laurent Aimard hangversenyei mellett a fesztivált a zeneszerző személyes jelenléte is különlegessé teszi. Kurtág feleségével, Mártával együtt játszik válogatást a Játékok szóló- és négykezes tételeiből és saját Bach átirataiból, valamint mesterkurzust tart, ahol Beethoven és Bartók vonósnégyeseit fiatal művészeknek tanítja.

Magyar kamaraművek a németországi Kemptenben

2012. szeptember 2.
Ezen az őszön Tihanyi László a 7. Kempteni Nemzetközi Kamarazenei Fesztivál zeneszerző vendége. Az egyhetes hangversenysorozat keretében négy műve hangzik el, köztük a fesztivál felkérésére zongorára és vonósnégyesre komponált Rundherum ősbemutatója is.
A cím a hangszerek és kottapultok színpadi elhelyezésére és a játékosok mozgására utal.
Tihanyi, akinek eddigi művei között kevés olyan akad, mely a hagyományos kamarazenei együttesekre készült, most sem klasszikus-romantikus zongorás kvintettet írt. A zongorista és a vonósnégyes tagjai ütőhangszereken és szájharmonikákon is játszanak.
Kemptenben minden évben más ország kamara-zenéjére irányul a reflektorfény, főleg 20. századi és kortárs művek szólalnak meg vagy kuriózumok a korábbi korszakokból. Idén magyar művekből hangzik fel gazdag válogatás, mely 22 zeneszerző – köztük Liszt, Bartók, Kodály, Dohnányi, Weiner Leó, Seiber Mátyás, Farkas Ferenc, Kurtág György, Ligeti György, Ránki György, Veress Sándor, Orbán György, Kocsár Miklós, Eötvös Péter, Sáry László, Jeney Zoltán, Tihanyi László és mások – művein keresztül mutatja be a magyar kamarazene hagyományait és modern formáit.

Zwiegespräch új zenekari változatban - budapesti ősbemutató

2012. május 5.
„Nyolcadik éve dolgozunk rajta, és talán nem is fogjuk sohasem befejezni, hiszen arról is szól, hogyan folytatódik közöttünk a párbeszéd.” – írta ifj. Kurtág György az édesapjával közösen komponált Zwiegespräch-ről 2007-ben. Az eredetileg vonósnégyesre és szintetizátorra készült darab különleges együttműködés eredménye: párbeszéd két különböző művész, két generáció, két különböző hang – a hagyomány és az új technológia – között.
A svájci karmester OLIVIER CUENDET 2011-ben kamaraegyüttesre hangszerelte a vonósnégyes szólamait (ez a változat több alkalommal is elhangzott együttese, az Ensemble baBel és ifj. Kurtág György közreműködésével), majd nemrégiben négy tételből zenekari változatot is készített. A Tears, Love Song, Müezzin és Solace új alakját május 16-án mutatja be a MÁV Szimfonikus Zenekar és ifj. Kurtág György, Takács-Nagy Gábor vezényletével.
 

Két képzeletbeli párbeszéd - Tihanyi László művének ősbemutatója Moszkvában

2012. január 27.

A moszkvai Csajkovszkij konzerva-tórium kortárszenei központja hangversenysorozatot rendezett "Európa az oroszok szemével. Oroszország az európaiak szemével" címmel. A kilencedik, s egyben befejező koncertet az orosz és magyar zene kapcsolatának szentelték. Denisov, Ustvolskaya, Bartók, Ligeti és Kurtág szóló- és kamaraművei mellett két bemutató, Nikolay Khrust és Tihanyi László erre az alkalomra rendelt egy-egy műve is elhangzik február 9-én a Konzervatórium Rachmaninov termében. Tihanyi nemrég befejezett Két képzeletbeli párbeszéd-jét a Moszkvai Új Zenei Stúdió Kamaraegyüttese szólaltatja meg Igor Dronov vezényletével.

A zeneszerző így írt a mű keletkezéséről a hangverseny műsorfüzetébe: "Amikor Vladimir Tarnopolski, a Moszkvai Új Zenei Stúdió vezetője felkért, hogy komponáljak egy művet számukra, arra késztetett, hogy elgondolkodjam arról, vajon milyen is a viszonyom az orosz kultúrához. Rájöttem, hogy nemcsak az orosz zene hatott rám nagyon erősen, hanem az irodalom, a képzőművészet és a film is. Végül úgy döntöttem, hogy olyan darabot írok, melyben képzeletbeli párbeszédeket folytatok két rendkívüli filmrendezővel, Eisensteinnel és Tarkovszkijjal. Zenei eszközeimmel saját gondolataimat fogalmaztam meg az ő képekben megfogalmazott látomásaikról és megpróbáltam hozzájuk kapcsolatokat teremteni.”

Lendvay-bemutató Amerikában

2012. január 5.
Útlevél Magyarországra a címe annak a műsornak, melyet a North Carolina Symphony Orchestra játszik Chapel Hillben és Raleigh-ben (SARAH HICKS vezényletével) január 12-14-én. A koncertek műsorát olyan műveből állították össze, melyek legfontosabb insprirációs forrása a magyar népzene volt. Bartók, Kodály, Ravel művei mellett Lendvay Kamilló cimbalomra és zenekarra komponált Concerto semplice című darabja is felhangzik, melynek szólóját a jelenleg Raleigh-ben élő BERÉNYI PETRA szólaltatja meg, aki elkötelezett előadója a kortárs cimbalom repertoárnak.
A cimbalom jelentős szerepet tölt be a 83 éves Lendvay Kamilló életművében: szóló-, kamara- és concertáló hangszerként egyaránt megjelenik.
 

KURTÁG - Amerikai premier a Los Angeles-i Monday Evening Concerts sorozatban

2011. november 29.

December 5-én Kurtág György Samuel Beckett szövegeire komponált … pas à pas … nulle part, op. 36 című dalciklusát adják elő a Colburn Zeneakadémián. A koncert előtti napon a zeneszerző életéről és műveiről készült filmvetítés is lesz, valamint beszélgetés a művet éneklő Nicholas Isherwooddal, aki ez alkalommal Kurtág Hölderlin szövegekre készült dalciklusát is megszólaltatja.

Samuel Beckett versei és szövegei a 90-es évek eleje óta jelentenek inspirációt az idén 85 éves Kurtág számára. A …pas à pas … dalciklust 1998-ban fejezte be, s most készülő operája is Beckett-művön, a Fin de partie-n (A játszma vége) alapul.

http://www.mondayeveningconcerts.org

... sospiri, gemiti ...; ... gemiti, sospiri ...; Ombres - Kurtág ősbemutatók a FUGÁban

2011. november 28.

A FUGA Budapesti Építészeti Központ Tér/Zene sorozatának december 4-i hangversenyén három rövid viola da gambára készült darab ősbemutatójára kerül sor, melyet Kurtág György 2008-ban és 2011-ben komponált a francia Joël Dehais reumatológus professzornak (gamba és viola d'amore játékosnak) szóló ajánlással. A műveket Kallai Nóra szólaltatja meg.

A hangverseny a viola da gamba magyar kortárs repertoárjából ad ízelítőt: Kurtág és Sáry László és Soós András művei mellett fiatal zeneszerzők – Váczi Dániel, Tornyai Péter, Zombola Péter, Stollár Xénia és Sztojanov Georgi – gambára írt legújabb szóló- és kamaradarabjai is felhangzanak.
 
 

“Centre and Periphery, Roots and Exile” - Tanulmánykötet ANHALT ISTVÁN, KURTÁG GYÖRGY és VERESS SÁNDOR művészetéről

2011. november 27.
A könyvben szereplő 20 tanulmány – a három magyar zeneszerző műveiből kiindulva - azt vizsgálja, hogyan hat az eredeti környezet és a környezetváltozás a nyugati zenekultúrában születő művek alkotó és interpretációs mechanizmusaira. Bár mindhárom zeneszerző Magyarországon született és tanult, pályájuk jelentősen eltérő ösvényeken haladt: Kurtág (1926–) egészen a 90-es évek második feléig Magyarországon élt, Anhalt (1919–) 1946-ban Kanadába, Veress (1907–92) pedig 1948-ban Svájcba emigrált. Különböző nemzetiségű zenetörténészek sokféle szempont szerint elemzik azokat a jelentős hatásokat, melyet a három tanárként is jelentős zeneszerző személyisége és művészete gyakorolt volt (és ma is gyakorol) eredeti és választott új környezetére.

Kurtág ősbemutató Genfben - Brefs Messages, op. 47

2011. október 20.

Kurtág György kilenc hangszerre készült új kompozícióját a svájci Ensemble Contrechamps fogja bemutatni november 1-jén, a vonósnégyesre írt Officium breve in memoriam Andreae Szervánszky, valamint Veress Sándor és a svájci zeneszerző, Roland Moser művei mellett.  A Brefs Messages op. 47 a Contrechamps megrendelésére készült és ajánlása is az együttesnek  és a bemutató karmesterének, Olivier Cuendet-nek szól. Első tétele (Fanfare) Cuendet számára készült, a második (Versetto: Temptavit Deus Abraham - apokrif organum) címzettje a nemrégiben elhunyt zenetörténész-karnagy Dobszay László. Kurtág más műveihez hasonlóan, a harmadik és a negyedik tétel korábbi hangszeres művek kamaraegyüttesre hangszerelt változata: az előbbi  (Ligatura Y) eredetileg a zongorára készült Játékok sorozatban szerepelt , a második (Bornemisza: Az hit …) a Bornemisza Péter mondásai, op. 7 része volt . Kurtág tervei szerint a ciklus a későbbiekben további tételekkel fog bővülni.

A JÁTÉKOK és a ZWIEGESPRÄCH új hangszerelésben

2011. szeptember 24.

Október 21-én a lausanne-i Ensemble Babel Kurtág György és ifj. Kurtág György műveit játssza Budapesten. A műsor címe „Talált és kitalált tárgyak”, mely a Kurtág György művészetének egyik központi gondolatára, a körülöttünk lévő tárgyi és hangzó világból és a zenetörténetből származó inspirációkra utal.

A koncert másik fő gondolata a két különböző utakon járó zeneszerző – apa és fiú - együttműködése, melynek egyik fő eredménye a vonósnégyesre és szintetizátorra közösen komponált Zwiegespräch. A mű keletkezéséről ifj Kurtág György így írt 2007-ben:

„A munka során lett nyilvánvaló számomra, apámmal mennyire másképpen gondolkozunk. Az, hogy egyáltalán nem ugyanazt halljuk, kezdetben félreértésekre adott okot, de amikor rájöttünk erre, már meg tudtuk egymástól kérdezni: te mit hallasz?
Szétválaszthatatlan, ki mit csinált a darabban, amely előadásról előadásra változik; ma már nincs egyetlen közös hangja sem az első koncerten elhangzottakkal. Nyolcadik éve dolgozunk rajta, és talán nem is fogjuk sohasem befejezni, hiszen arról is szól, hogyan folytatódik közöttünk a párbeszéd.”

A budapesti koncerten a két Kurtághoz egy harmadik zeneszerző is csatlakozik: a Játékok eredetileg zongorára komponált darabjai és a Zwiegespräch kamaraegyüttesen szólal meg, az Ensemble Babel művészeti vezetője, Olivier Cuendet hangszerelésében.

http://babelensemble.ch/

http://www.youtube.com/watch?v=pqfKGlRvddg

Varga Bálint András "Három kérdés…"- könyve angol nyelven

2011. szeptember 23.
Huszonöt évvel a magyar kiadás után angol nyelven is megjelent a nemzetközi kortárszenei világban jól ismert promóciós szakember (az Editio Musica Budapest, majd az Universal Wien promóciós vezetője) ma már dokumentum értékű könyve. Varga Bálint András a huszadik század második felében és napjainkban alkotó legjelentősebb zeneszerzőinek tette fel kérdéseit, melyek a komponálást befolyásoló inspirációkra és az egyéni stílus kialakítására vonatkoznak. A kötetben Boulez, Cage, Ligeti, Reich, Stockhausen and Wolff válaszai mellett az Universal Music Publishing Classical kiadói köréhez tartozó zeneszerzők, többek között Berio, Nono, Petrassi, Eötvös, Xenakis és számos – az EMB katalógusában szereplő – magyar zeneszerző, mint Balassa Sándor, Bozay Attila, Jeney Zoltán, Kurtág György, Mihály András, Petrovics Emil, Sáry László, Szőllősy András, Vidovszky László nyilatkozatait is olvashatjuk. Az angol kiadás a University of Rochester Press gondozásában jelent meg, s Sir Simon Rattle így méltatta: „A művelt és avatott közreadó, Varga Bálint András a megtévesztően egyszerűnek látszó kérdésekre rendkívül sokféle választ tudott előcsalogatni interjúalanyaiból. Könyve nélkülözhetetlen olvasmány mindenki számára, aki korunk zenéje iránt érdeklődik.

Horváth Balázs: Faust Groteske - Ausztriai bemutató - Graz, Musikprotokoll

2011. szeptember 23.
Öt mű szerepel bécsi RSO Zenekar és Eötvös Péter október 8-i műsorán, mely egyrészt tisztelgés 200 évvel ezelőtt született Liszt Ferenc előtt, másrészt a 2010-es bécsi Gustav Mahler Zeneszerzőverseny és a Budapesti Új Zenei Fórum győzteseit bemutató produkció. A budapesti zeneszerzőverseny győztes alkotásai közül HORVÁTH BALÁZS Faust Groteske című kompozíciója hangzik fel, mely nagyzenekari kategória 1. díját kapta 2011 februárjában. Négy tétele Liszt Ferenc Eine Faust-Symphonie című műve főszereplőinek eltorzított arcát mutatja be.

Vidovszky-ősbemutató Weimarban – „Reverb” a Kunstfest programján

2011. augusztus 1.

PIERRE-LAURENT AIMARD és a KLANGFORUM WIEN vonósszólistái szólaltatják meg Vidovszky László Reverb-jét augusztus 27-én a Weimari Kunstfesten. A 2011-ben befejezett zongoraötös a fesztivál felkérésére készült a „Látomások – hommage a Liszt Ferenc” című koncertek műsorába.

Liszt Ferenc születésének 200. évfordulóját a Kunstfest szervezői többek között azzal ünneplik, hogy egy-egy új kompozíciót rendeltek a Liszt életében és munkásságában jelentős szerepet játszó hét országból: Svájcból, Franciaországból, Németországból, Olaszországból, Magyarországról, Ausztriából és Oroszországból.

“Zeichen, Spiele, Botschaften”– Kurtág-portéhangversenyek a Schwetzingeni Fesztivál műsorán

2011. április 21.
Május 19-21 között öt hangversenyen szólalnak meg Kurtág György szóló- és kamaraművei a Heidelberg melletti schwetzingeni kastélyban, mely hagyományosan már hatodik évtizede ad otthont a régi és modern zenének. A programban a Jelek, Játékok és Üzenetek vonós- és fúvós tételei, A megboldogult  R. V. Troussova üzenetei, a Tizenkét mikrolúdium, az Officium breve in memoriam Andreae Szervánszky, a Kafka-Töredékek, a zongorára írt Játékok-sorozat részletei és a Hommage à Robert Schumann szerepelnek, Schönberg, Bach, Beethoven, Mozart és Schumann kamaraműveivel együtt – hangsúlyozva a Kurtág művészete és a klasszikus kamarazene közötti szoros kapcsolatot. Kurtág zenéjét a zeneszerző legkiválóbb előadói tolmácsolják, többek között Juliane Banse, Keller András, Tabea Zimmermann, Heinz Holliger, Jörg Widmann, Várjon Dénes, a Collegium Novum Zürich és a Hagen Quartett.

Horváth Balázs zenekari darabja a Zágrábi Biennále-ISCM Fesztivál műsorán

2011. április 4.

Április 13-án a Horvát Rádió ás Televízió Big Bandjének előadásában Saša Nestorović vezényletével Horváth Balázs Divergent című műve szólal meg a Zágrábi Biennále keretében rendezett ISCM World New Music Days fesztiválon.

www.mbz.hr


A THReNSeMBle együttes Gaudeamus-programja

2011. április 4.
Április 10-18 között a THReNSeMBle kortárszenei együttes (Művészeti vezető: Horváth Balázs) Amsterdamba utazik a Gaudeamus Előadói Versenyre. Műsorukon Franco Donatoni, Theo Lovendie, Pierre Boulez és Yannis Kyriakides művei mellett Tornyai Péter Abfall-Musik, Jeney Zoltán Önidézetek, Horváth Balázs Waiting for... és Tihanyi László Summer Music című kompozíciói szólaltatják meg.
 

Kurtág György köszöntése Neue Zeitschrift für Musik lapjain

2011. április 4.

Kurtág Györgyöt köszönti 85. születésnapja alkalmából a Neue Zeitschrift für Musik 2011 március-áprilisi száma Gösta Neuwirth, Rainer Nonnenmann, Hartmut Lück, Stefan Drees és Philipp Brüllmann cikkeivel és elemző tanulmányaival.

 

Ünnepi hangversenyek a 85 éves Kurtág György tiszteletére Budapesten

2011. március 4.

Kurtág György 85. születésnapja tiszteletére február 20-án ünnepi hangversenyre került sor Budapesten a Művészetek Palotájában. A hangversenyen kamara- és zenekari művek szólaltak meg: a Négy Akhmatova költeményt  és A megboldogult R. V. Truszova üzeneteit  Natalia Zagorinskaya  és az UMZE Együttes adta elő Eötvös Péter vezényletével, a Grabstein für Stefant,  az op. 27. no. 2 (Double Concerto)-t és a Stele-t a Concerto Budapest játszotta Keller András irányításával. A zenekari művek szólistái Elena Casoli (gitár) Csalog Gábor (zongora) Nicolas Altstaedt (gordonka) voltak.

A hangversenyt megelőzően Csalog Gábor – Kurtág egykori tanítványa és zongoraműveinek egyik leghitelesebb előadója – saját tanítványaival és Ludium kamaraegyüttesével közösen részleteket játszott a Játékok és a Jelek, játékok üzenetek sorozatokból és a legutóbb befejezett zongoradarabokból.

Új Magyar Zenei Fórum 2011 - zeneszerző verseny Budapesten

2011. február 1.

Liszt_fotóJanuár 20-án sajtótájékoztatón hirdették ki a 2011-es ÚJ Magyar Zenei Fórum első fordulójának eredményeit. A döntőbe hét fiatal magyar zeneszerző nyolc műve (négy kamara és négy zenekari darab) került, DARGAY Marcell, HORVÁTH Balázs, SÁNDOR László, TORNYAI Péter, SOLTI Árpád, VARGA Judit és ZARÁNDY Ákos kompozíciói. A nyilvános döntő-hangversenyre 2011. február 8-án, a budapesti Művészetek Palotájában kerül sor. A kamaraműveket az UMZE Kamaraegyüttes a zenekari darabokat a Concerto Budapest mutatja be Rácz Zoltán és Keller András vezényletével, a zsűri a helyszínen dönti el és hirdeti ki a díjak sorrendjét.

A versenyt a BUDAPEST MUSIC CENTER és a MŰVÉSZETEK PALOTÁJA rendezi a Hungarofest Klassz Zenei Iroda támogatásával. A verseny szervezői ebben az évben a 200 évvel ezelőtt született Liszt Ferenc előtt kívánnak tisztelegni, ezért a zeneszerzőktől olyan pályaműveket vártak, amelyek témáját Liszt művészete ihlette.

A zenekari és kamarazenekari kategória három-három díját a Szellemi Tulajdon Nemzeti  Hivatala ajánlotta fel. Az Editio Musica Budapest különdíja a nyolc döntőbe jutott zenemű kiadása és külföldi népszerűsítése,  Fidelio internetes portál felajánlása nagy értékű médiafelületet, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem önálló estet rendez az egyik döntőbe jutott szerzőnek. A Budapest Music Center promóciós lemezként jelenteti meg a döntő-gálakoncert műsorát.