Blog
Kottát lopni szabad?
Alexander Massey
A szerzői jogot világszerte a zeneszerzők valamint a kiadók alapvető jogaként tartják számon, és ennek jó oka van. Mégis, az alkotóknak és szerzői jogtulajdonosoknak gyakran származik anyagi veszteségük abból, hogy sokan vásárlás helyett lemásolnak vagy megosztanak olyan kiadványokat, amelyekért nem fizettek. Minden egyes alkalommal, amikor az alkotó vagy szerzői jogtulajdonos engedélye nélkül másolnak vagy terjesztenek egy művet, tulajdonképpen arra kényszerítik őket, hogy ingyen dolgozzanak.
Az alábbiakban a szerzői jog zenére vonatkozó alapelveinek rövid ismertetése következik. A második rész sorra veszi, hogy a felhasználók milyen érvekkel mentik fel magukat, amikor megsértik a szerzői jogot – és azt is leírja, hogyan lehet ezeket megcáfolni. A harmadik rész pedig azt mutatja be, milyen elvek mentén lehetne helyreállítani a méltányosságot a zeneszerzők és az őket segítő kiadók számára.
- I. rész: A szerzői jog elvei
- II. rész: Védeni a védhetetlent (a leggyakrabban előforduló önfelmentések a szerzői jog megsértésekor)
- III. rész: Védeni a védteleneket – hogyan akadályozzuk meg az illegális másolást és terjesztést?
Bemutatjuk: A vonós kamarazene mikrokozmosza



Rövidfilmünkben Soós András A vonós kamarazene mikrokozmosza című négykötetes kiadványsorozatáról beszél a szerző és az előadók.
Bartók Mikrokosmosa a 20. század talán legnagyobb hatású zongoradarab-sorozata, a zongorapedagógiai irodalom egyik alapműve. A vonós kamarazene mikrokozmosza különböző vonós együttesekben való zenéléshez kínál 148 átiratot a sorozatból, nehézségi fokok szerint négy kötetbe rendezve.
Bartók művei az Editio Musica Budapest új kiadványaiban



A Bartók Kritikai Összkiadás alapján készülő praktikus kiadványokról készített interjút Kerékfy Mártonnal, az EMBZ főszerkesztőjével és az összkiadás szerkesztőbizottságának tagjával Anette Oppermann a Henle Blog számára.
2015-ben az Editio Musica Budapest a müncheni G. Henle Verlaggal megkötötte azt az együttműködési megállapodást, ami alapján a két zeneműkiadó közösen jelenteti meg a "Bartók Béla zeneműveinek kritikai összkiadása" kottasorozatot.
Az összkiadás alapján az Editio Musica Budapest Zeneműkiadó a magyar zeneiskolai tanulók számára is készít praktikus zongorakiadványokat. Sőt a zenekari és kórusművekből az EMBZ különféle további kiadványokat is megjelentet, mint például a Concerto zenekari előadási anyagát, vagy a kórusművek díszdobozos kiadását.
Sebastien Dupuis videója az Új Liszt-összkiadásról
Sebastien Dupuis
Sebastien Dupuis, Zürichben élő zongorista és zenetanár videó-előadásait az elmúlt hónapokban sokan kezdték követni az online platformokon.
Dupuis 1983-ban született Brüsszelben, ahol később a Királyi Zeneakadémián tanult. Előadóként 2016-ban debütált a zürichi Tonhalle-ban, majd több európai fővárosban is koncertezett. Zürichbe költözve egy hamar közkedvelté vált oktatóstúdiót alapított, és a város egyik legkeresettebb zongoratanára lett. Emellett szalonkoncertjeivel is gazdagítja a város kulturális életét.
YouTube-csatornáján ezúttal egy közel húszperces videóban beszél a Liszt-összkiadás szólózongora-köteteiről:
Pejtsik Árpád kamarazene-oktató kiadványai

Kerékfy Márton
Pejtsik Árpád (1935-2020) neve minden bizonnyal ismerősen cseng mindazok számára, akik gordonkázni tanultak vagy tanítottak az elmúlt évtizedekben. A szerző több mint száz kiadványt jelentetett meg az Editio Musica Budapest Zeneműkiadónál, melyek egy része kimondottan tananyagot, más része a repertoár bővítését szolgáló előadási darabokat tartalmaz.
Ezek a kották világszerte bestsellerek lettek, és nemzetközi vizsgaanyagokba is bekerültek.