Zeneoktatás - hírek, újdonságok
Zeneiskolai partnerprogram
Kiadónk partneri együttműködést kezdeményez a hazai alap- és középfokú művészeti iskolákkal, minden zenetanár kollégával.
A kezdeményezés okai:
- Az évtizedek óta forgalomban levő zeneoktatási anyagok egy része mára elavult. Korszerű új nyomtatott és digitális kiadványokat szeretnénk készíteni.
- Tapasztalataink szerint a zeneiskolai oktatásban használt kották egy jelentős része jogszerűtlen másolatként van jelen, ezen közös erővel változtatni szeretnénk.
A partnerprogram céljai:
- aktív kapcsolat létrehozása a felek között
- a zenetanárok bevonása az új oktatási anyagok elkészítésébe
- kedvező kottabeszerzési lehetőségek teremtése a tanárok és a diákok számára
- az illegális kottamásolás visszaszorítása
Szeretnénk rendszeres kapcsolatot tartani a zenepedagógusokkal, kikérni a véleményüket a meglévő és leendő kiadványainkkal kapcsolatban; tájékoztatni őket terveinkről és újdonságainkról.
Célunk, hogy a felhívjuk a tanárok, szülők és tanulók figyelmét a jó minőségű, jogtiszta és eredeti kottából való tanulás értékeire, és hogy kedvező lehetőségeket teremtsünk az eredeti nyomtatott és digitális kiadványok beszerzésére.
A partnerprogramban való részvételre lehetőséget kínálunk a tanároknak saját elhatározásuk alapján egyénileg, vagy a teljes tanári kar számára intézményi döntés alapján.
A programhoz csatlakozó pedagógusok számára állandó 15%-os vásárlási engedményt nyújtunk webboltunkban és jelentős értékben ingyenes kódokat adunk digitális kiadványainkhoz. Nyomtatott újdonságainkból ingyenes tiszteletpéldányt küldünk.
A részleteket itt olvashatja el.
Csatlakozási szándékát kérjük, hogy a partnerprogram@emb.hu címen jelezze. Előzetesen minden kérdésére örömmel válaszolunk és elküldjük az együttműködési szerződés tervezetét.
Köszönjük együttműködését!
Digitális kották
Hónapról hónapra gyarapszik a digitális kiadványok száma a www.digikotta.hu oldalon. Elkészült az Android applikáció is, amellyel offline is használhatók a digitális kották.
Regisztráljon a Digikottán, ismerje meg az ingyenes kiadványok és ingyenes fejezetek segítségével a 21. századi tananyagokat.
Minden kiadványban kék szem ikon jelzi a tartalomjegyzékben azokat a fejezeteket, amelyek ingyen megtekinthetők.
Új zeneelméleti könyv jelent meg
Gárdonyi Zsolt kötete szemléletesen és tömören mutatja be a bachi fúgaszerkesztés jellegzetességeit, ezért a közép- és felsőfokú zenei tanulmányok során is haszonnal forgatható.
Sok kottapéldával és számos ábrával világos és részletes útmutatást ad mind az elemző munka számára, mind pedig a stílusgyakorlatokhoz és improvizációkhoz.
E könyv eredetileg német nyelven jelent meg 1980-ban, 1991-ben pedig átdolgozott kiadásban látott napvilágot. Most olvasható először magyarul, Terray Boglárka fordításában.
Bemutattuk a Hangok mindenhol laknak című sorozat első két kötetét
Különleges kötetekkel lepett meg minket Kiss Bea zenepedagógus-fuvolaművész. Meseszerűségével ragadja meg az 5–8 éves gyermekeket a Hangok mindenhol laknak címmel most megjelent kottapárja, amely a kicsik első lépteit igazgatja a zene birodalmában. A bemutatott kiadványok: Időpont: 2022. augusztus 29. Helyszín: Járdányi Pál Zeneiskola (1022 Budapest, Marczibányi tér 1.), Járdányi terem Kerekasztal-beszélgetés prezentálással, filmvetítéssel és kis koncerttel:
|
Konferencia-előadások a 2022-es Bárdos Szimpóziumon
A 2022-es debreceni Bárdos Szimpózium zeneiskolai tanári szekcióján konferencia-előadásokat tartottak a megújuló szolfézskönyvsorozat átdolgozói:
Az első kötetről Kosztándy Réka és Petrigán Erzsébet,
A második kötetről Papp Károlyné és Szigetiné Horváth Zsuzsanna,
A harmadik kötetről Spiegel Marianna és Czirfuszné Zapotoczky Csilla tartott előadást.
A vágatlan videó megtekinthető a kiadó YouTube-csatornáján.
A hangok világa tanári útmutatójának megújítása
Orbán György új zongoradarabjai
Orbán György (*1947) az egyik legtöbbet játszott kortárs magyar zeneszerző.
Stílusában jellegzetes módon elegyednek a klasszikus, kortárs, filmzenei és jazzes elemek. Emellett saját bevallása szerint valósággal ''lubickol a tonalitásban'', így művei a nagyközönség számára is megközelíthetőek. Humorának és fantáziájának köszönhetően a gyerekekhez is könnyen utat talál: ezt bizonyítja kifejezetten kezdőknek szánt zongoraműveinek népszerűsége.
Az új harang újabb 19 művet tartalmaz kezdő zongoristák számára: többek között fel-felbukkan benne egy kiselefánt (talán Debussy Gyermekkuckójából trappolt át ide?), megtudhatjuk, milyen borzasztóan csörög a bulizós kedvű nagyi ébresztőórája - és persze azt is, milyen méltóságteljesen zeng a templom új harangja.
A darabok nehézségi sorrendben követik egymást, s néhány háromkezes darab is található közöttük, amelyeket a növendék tanárával vagy egy másik tanulóval együtt adhat elő.
Megújult az 50 éves Zongoraiskola!
Gyorsan változó és mindig újdonságra éhes világunkban nagyon ritka az olyan tankönyv, amelyet évtizedeken át használnak. Zongoraiskolánk e kivételek közé tartozik. Első, kezdőknek szóló kötete ötven évvel ezelőtt, 1966-ban látott napvilágot, és bár azóta számos hasonló kiadvány jelent meg, mindmáig ez a legnépszerűbb, legtöbbek által használt zongoraiskola Magyarországon.
A Zongoraiskola máig tartó sikerének titka a biztos módszertani alapozottság: értékes és a gyerekek számára valódi élményt jelentő darabokat tartalmaz alaposan átgondolt, fokozatos felépítésben, mindig szem előtt tartva az elérendő zenei és technikai célokat. Kidolgozását a kor legkiválóbb zongorapedagógusaiból álló munkaközösség vállalta, akikhez jeles magyar zeneszerzők csatlakoztak. Kadosa Pál, Szervánszky Endre, Járdányi Pál, Szőnyi Erzsébet és mások több tucat darabot írtak a szerkesztők kéréseinek megfelelően, kifejezetten az iskola számára.
Zongoraiskolánk olyannyira bevált és meggyökerezett a hazai zeneoktatásban, hogy tartalmi változtatásokat nem láttunk szükségesnek az új, jubileumi kiadás elkészítésekor. Módosításaink csupán a kiadvány küllemének szebbé tételét és használhatóságának javítását célozták. A kiadvány új borítót kapott, a betűtípusokat szebbre, jobban olvashatóra, a korábbi kiadásban kisebb mérettel készült kottákat pedig normál méretűre cseréltük. A korábban függelékben szereplő népdalszövegeket beírtuk a dalok kottájába, a megtanulandó zenei jeleket és idegen nyelvű kifejezéseket pedig háttérrel emeltük ki; magyarázatuk továbbra is a kötet végén található.
Reméljük, hogy megújult kiadványunkat a zongorázni tanulók újabb nemzedékei is örömmel és haszonnal fogják forgatni.
Megújult a Furulyaiskola!
Megjelenésének fél évszázados évfordulójára kiadónk megújította Béres János Furulyaiskoláját.
A kiadvány kívül-belül szebb, jobban olvasható, barátságosabb lett.
'...Ez a furulyaiskola 1965-ben készült, a magyar zeneoktatási módszer (Kodály-módszer) irányelvei alapján. Időállóságát mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy több évtizede nagy szeretettel használják a különböző hangszereken játszó furulyások és fúvósok egyaránt...' Béres János
Béres János 1930-ban született Gagybátorban, ahol máig élő hagyomány a népművészet. Szüleitől tanulta a népdalokat, népmeséket, a néptáncot és a kézművességet, s már gyermekkorában megtanult játszani maga készítette hangszerén, a furulyán. 1951-ben lett hivatásos művész: a Magyar Állami Népi Együttes tagjaként előbb táncosként, majd furulyaszólistaként működött. 1960-ban Béres Kamaraegyüttes néven népi zenekart alapított, amellyel itthon és külföldön számtalan koncertet adott és rádió-, illetve televíziófelvételt készített.
A zenetanári pálya választásához a döntő indítékot Kodály Zoltánnal való találkozása adta 1951-ben, akivel mindvégig szoros kapcsolatot tartott. 1952-ben Béres János indította el a hazai furulyaoktatást, elkészítette a hangszereket (Béres-furulya) és a tantervet. A furulyaoktatáshoz 12 tankönyvet írt; közülük a háromkötetes Furulyaiskola 1965 óta több százezer példányban kelt el. 1975-ben megalapította az ország első népi hangszeres zeneiskoláját, az Óbudai Népzenei Iskolát. Művészi és pedagógiai munkásságát számos díjjal ismerték el, többek között a Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztjével (2001), Eötvös József-díjjal (2010) és Kossuth-díjjal (2014). 2022-ben hunyt el Budapesten.
Új gyakorlófüzet ifjú csellistáknak
A Játssz csellón! című gyakorlófüzet 5-8 éves kezdő csellistáknak készült. 88 dallamból álló anyagát nagyrészt magyar nép- és gyerekdalok, kisebb részt könnyű gyakorlatok alkotják. Rajzokkal, színes kottafejekkel és lényegre törő magyarázatokkal játékosan és élményszerűen vezeti be a gyerekeket a zene és a gordonkajáték alapelemeibe, és bizonyosan további inspirációt nyújt majd a kezdőkkel foglalkozó gordonkatanárok számára.
''A gyakorlófüzet felépítése szakmailag kiváló, módszertanilag helyes. A feladatok jól épülnek egymásra, megfelelő ütemben kínálva lehetőséget a növendékek számára. A technikai tudás elsajátíttatása mellett fontosnak tartom, hogy a gyerekek ismerik a dalokat, ugyanakkor a rájuk épülő gyakorlatok változatosak, a tanár számára lehetővé téve a technikai fejlesztés és az élvezhetőség összehangolását. A kiadvány kivitelezése rendkívül igényes, a gyerekek számára különösen vonzó, izgalmas.'' (Kokas Ágnes)
Csuka Tímea (*1967) Berettyóújfaluban született, és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola miskolci tagozatán szerzett szolfézs- és gordonkatanári diplomát. 2011 óta a kaposvári Liszt Ferenc Zenei Alapfokú Művészeti Iskola gordonkatanára. Évtizedek óta foglalkozik óvodások és kisiskolások komplex zenei nevelésével, Zeneovi címmel óvónők és zenetanárok számára írt gyakorlati kézikönyvet, míg ZeneMeseRegény című kötete zenével illusztrált történeteket tartalmaz gyerekek számára.
Megújul a 'Kezdők muzsikája' sorozat
45 évvel ezelőtt, 1969 nyarán indítottuk el „Kezdők muzsikája” című sorozatunkat, azzal a céllal, hogy a hangszertanulás első három–négy évére a régmúlt századok muzsikájától kezdve egészen kortársaink zenéjéig változatos és igényes előadási repertoárt állítsunk össze a zeneiskolások számára.
A sorozat rendkívül sikeresnek bizonyult; ezt mutatja az is, hogy máig nem kevesebb, mint 55 kötete látott napvilágot. A „Kezdők muzsikája” népszerűsége az utóbbi években sem csökkent, a kötetek többsége iránt mind itthon, mind külföldön folyamatos az érdeklődés. Tovább...
Digitális tankönyvtár
Válaszd a zenét!
Válaszd a zenét - tedd életed részévé. Ezt a jelszót tűztük zászlónkra az idén.
Ma már bárhol vagyunk is, zene vesz minket körül. Sokkal intenzívebben és folyamatosabban érnek minket zenei ingerek, mint elődeinket valaha is a történelem során. De vajon milyen a viszonyunk a zenével? Passzív-e vagy aktív? Csak fogyasztjuk, vagy műveljük is?
Mi az EMB-nél tudjuk, hogy zenélni öröm. Olyan öröm, amely meg is sokszorozódik azáltal, hogy másoknak játszunk. A jó zene művelése révén ráadásul egyedülálló képességeknek és értékeknek is a birtokába jutunk: a koncentráció, a nyitottság, az érzékenység, a másokra figyelés, az együttműködés értékéhez.
Célunk, hogy kiadványaink révén minél több gyereket, fiatalt és felnőttet segítsünk a zenélés örömének és értékének megtapasztalásához.A kortárs zene arcai a zenepedagógiában
Az Editio Musica Budapest egyik büszkesége Kurtág György Játékok című zongoradarab-gyűjteményének sorozata.
Mellette most két újabb, „rokon” kiadvánnyal gazdagodik a kiadó katalógusa: Bali János izgalmas és inspiráló műve, a Bevezetés az avantgárdba furulyásoknak, valamint Orbán György kétkötetes, minden ízében egyéni műve, a Kétágú síp ― alcíme szerint: „Zongoradarabok haladóknak a polifónia gyakorlására”.
A három vállalkozás, a lényeges különbségeken túl (terjedelem, apparátus, „célközönség”) fontos közös vonásokat is mutat. Ilyen például a múlt zenéivel való intenzív kapcsolat, vagy az improvizatív elemek hangsúlyozott jelenléte de leginkább az, hogy a pedagógiai célon messze túlmutatva, jelentékeny, izgalmas és félreismerhetetlenül egyéni hangú kompozíciók sorával gazdagítják a kortárs zenei repertoárt.
(Malina János)
Papp Károlyné, Spiegel Marianna: Alapfokú szolfézstanítás a gyakorlatban
Kiváló kötettel gyarapodott a zenepedagógiai, módszertani szakirodalom.
Címében ugyan a szolfézstanítás gyakorlatát jelöli meg, a kötet azonban nemcsak a szolfézstanítás, hanem a zenetanítás korszerű kézikönyve lehet, s nemcsak alapfokon.
A szerzők a zeneoktatás több területén és szintjén is sok évtizedes gyakorlattal rendelkező, kiváló pedagógiai eredményeket felmutató tanáregyéniségek, akik nemcsak a jó tanár, hanem a felkészült szakember példáját is mutatják.
Nehéz feladatot vállaltak, hiszen hasonlóan összegző, a magyar zeneoktatás filozófiai-pedagógiai alapjait tisztán felmutató, s ahhoz kapcsolódóan módszertani-gyakorlati utakat és összefüggéseket bemutató kötet – mondjuk ki: módszertankönyv – nem véletlenül hiányzik az elmúlt időszak kiadványai közül. Az a sokrétű tanári munka ugyanis, amelyet a szolfézstanítás igényel, nehezen összegezhető, rendszerezhető. A szerzők arra vállalkoztak, hogy az ismereteik és tapasztalataik szerinti legfontosabb zenepedagógiai alapelveket idézzék vagy megfogalmazzák, s ehhez kapcsolódóan rendszerbe foglalják a tanítás és a készségfejlesztés gyakorlati lehetőségeit.
Az idézetek elsősorban Kodály Zoltán zenepedagógiai vonatkozású írásaiból, valamint Dobszay László A hangok világa című tankönyvsorozatának Útmutató köteteiből valók. A mély szakirodalom-ismeretről tanúskodó, az idézett gondolatokat szövegösszefüggéseiben közreadó válogatás kiválóan alkalmas az olvasó tájékozottságának gazdagítására. Különösen igaz ez Kodály kevésbé ismert írásai, azokból a szolfézstanítás szempontjából fontos elemek kiemelésére, valamint Dobszay zenepedagógiai megállapításai, módszertani útmutatásai szakszerű értelmezésére. Idézik a szerzők zenepedagógiánk több kiváló személyiségének gondolatait is, a hangszertanítás és az általános pedagógia szakterületén tevékenykedők szakmai véleménye pedig erősítően hat a zenetanítás komplexitásában hívő szakemberekre.
A kötet szerzői vallják: zenét kell tanítani szolfézsórákon is, miközben a növendékek elméleti ismereteinek gyarapítása, készségeinek fejlesztése a kiemelt feladat. A Dobszay-féle kitűnő alapgondolat, a zenei teljesség jelenléte a zeneórákon a stílusérzéket fejleszti, és a stílusismeretet gazdagítja, s egyben olyan zenei nyelvi környezetet ad, mely ideális az élményt adó, aktív muzsikálás folyamatos gyakorlatára is. Ennek a körforgásnak – a teljes zenéből kiinduló, bizonyos elemeket kiemelő, tudatosító és gyakoroltató, majd a zenéhez visszatérő folyamatnak – a megvalósításához ad utakat a kellő pedagógiai körültekintéssel összeállított és módszertanilag rendkívül gazdag kötet. A szakkönyv a szolfézstanítás módszertani alapjainak bemutatásakor kitér a hangszer- és szolfézstanítás kapcsolatára is.
Kiválóan alkalmazható módszertankönyvként e kötet a zenetanárjelöltek képzésében, hiszen részletesen tárgyalja a szolfézstanítás feladatait: a daltanítás és a zenei elemek tanításának folyamatát, a készségfejlesztés lehetőségeit, a zenei ismeretek tanításának módozatait, valamint a készségek és ismeretek alkalmazásának tanári feladatait. Mindezt rendkívül gazdag zenei és szemléltető anyag közzétételével teszi, világosan megfogalmazott utakat és lehetőségeket megmutatva a tanárjelöltnek.
A már pályán lévő tanár pedig a könyvet forgatva felfrissítheti módszertani gyakorlatát, melyre – valljuk be – gyakrabban lenne szükség. S persze a megerősítés is fontos: ha a szerzők zenepedagógiai elképzeléseivel és gyakorlati megoldásaival rokon módon tanít valaki, ennek felismerése megerősíti napi tevékenységében.
A könyv tartalma nemcsak az alapfokú oktatásra vonatkozik: szemléletmódja továbbvihető, módszertani folyamatai pedig behelyettesíthetők a középfokú oktatás tananyagával is.
A kötet megrendelője és kiadója, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézete jelentős módon járult hozzá a hazai módszertani irodalom gazdagításához, a módszertani kultúra megújulásához. Szerkesztője, Ittzés Mihály pedig elvi és gyakorlati tanácsaival rendkívül hatékonyan segítette a szerzők munkáját, a kiváló kötet megszületését.
S. Szabó Márta
(A PARLANDO szíves engedélyével)